De
la Regla de sant Benet
Capítol 4
1 Abans de tot, estimar el Senyor Déu amb tot el cor, amb tota l’ànima, amb
totes les forces. 2 Després, el proïsme com a si mateix. 3 Després no matar. 4
No cometre adulteri. 5 No furtar. 6 No cobejar. 7 No allevar fals testimoni. 8
Honorar tothom. 9 Allò que un no vol que li facin a ell, que no ho faci a un
altre. 10 Abnegar-se un mateix per seguir el Crist. 11 Mortificar el cos. 12 No
lliurar-se als plaers. 13 Estimar el dejuni. 14 Reconfortar els pobres. 15
Vestir el despullat. 16 Visitar els malalts. 17 Enterrar els morts. 18 Socórrer
el qui passa tribulació. 19 Consolar l’afligit. 20 Apartar-se de les maneres de
fer del món. 21 No anteposar res a l’amor del Crist. 22 No satisfer la ira. 23
No guardar ressentiment. 24 No tenir engany al cor. 25 No donar una pau
fingida. 26 No abandonar la caritat. 27 No jurar, no fos cas que perjurés. 28
Dir la veritat amb el cor i amb la boca. 29 No tornar mal per mal. 30 No fer
cap ofensa, sinó més aviat sofrir amb paciència les que ens fan. 31 Estimar els
enemics. 32 No tornar maledicció per maledicció, sinó més aviat beneir. 33
Suportar persecució per causa de la justícia. 34 No ser orgullós. 35 Ni donat
al vi. 36 Ni golut. 37 Ni dormidor. 38 Ni peresós. 39 Ni murmurador. 40 Ni
criticaire. 41 Posar l’esperança en Déu. 42 El bé que vegi, en ell, que l’atribueixi
a Déu, no a si mateix; 43 el mal, en canvi, sàpiga que el fa sempre ell, i que
se l’imputi. 44 Témer el dia del judici. 45 Esglaiar-se de l’infern. 46
Desitjar la vida eterna amb tot el deler espiritual. 47 Tenir cada dia la mort
present davant els ulls. 48 Vigilar tothora els actes de la pròpia vida. 49
Tenir per cert que Déu el mira en tot lloc. 50 Esclafar de seguida contra el
Crist els mals pensaments que li vénen al cor, i manifestar-los a l’ancià
espiritual. 51 Guardar la boca de paraules dolentes i indecoroses. 52 No ser
amic de parlar molt. 53 No dir paraules vanes o que facin riure. 54 No ser amic
de riure molt o sorollosament. 55 Escoltar amb gust les lectures santes. 56
Donar-se sovint a l’oració. 57 Confessar cada dia a Déu en l’oració, amb
llàgrimes i gemecs, les faltes passades, 58 i esmenar-se en endavant d’aquestes
faltes. 59 No satisfer els desigs de la carn. 60 Avorrir la pròpia voluntat. 61
Obeir en tot els manaments de l’abat, encara que ell —Déu no ho vulgui— faci
altrament, recordant aquell precepte del Senyor: «Feu el que diuen, però no feu
el que fan». 62 No voler que li diguin sant abans de ser-ho, sinó ser-ho primer
perquè li ho puguin dir amb veritat. 63 Practicar amb fets cada dia els
manaments de Déu. 64 Estimar la castedat. 65 No odiar ningú. 66 No tenir
gelosia. 67 No obrar per enveja. 68 No ser amic de baralles. 69 Defugir l’altivesa.
70 Venerar els ancians. 71 Estimar els més joves. 72 En l’amor del Crist,
pregar pels enemics. 73 Fer les paus abans de posta de sol amb qui s’hagi
renyit. 74 I no desesperar mai de la misericòrdia de Déu. 75 Vet aquí quins són
els instruments del treball espiritual: 76 si els fem servir nit i dia sense
deixar-los mai i els retornem el dia del judici, el Senyor ens recompensarà amb
aquell premi que Ell mateix ha promès: 77 «Que cap ull no ha vist, ni orella ha
sentit, ni cor d’home ha pressentit allò que Déu té preparat per als qui l’estimen».
78 Però l’obrador on hem de practicar amb diligència totes aquestes coses, són
el clos del monestir i l’estabilitat en la comunitat.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Poblet,
7 de gener de 2024
Escriu Dom Paul Delatte que fins aquí sant Benet ens ha parlat de l’estructura
jeràrquica de la comunitat i ara comença el que podem denominar com la part que
defineix l’espiritualitat del monjo segons sant Benet. Sant
Benet ens presenta en aquest capítol una condensació de la vida no tant sols
monàstica, sinó també de tota vida cristiana. El capítol precedeix els dedicats
a l’obediència, el silenci i la humilitat i amb ells forma tot un conjunt.
Enumerar els principis o orientacions de la vida espiritual és un element ben
present en les regles monàstiques anteriors a sant Benet i en les que ell s’ha
inspirat, a part evidentment de la seva pròpia experiència monàstica, per
escriure aquest capítol, com la resta del text de la Regla. El capítol comença
per enumerar primer que tot els dos grans manaments amb els que Jesús
sintetitzà tota la llei: Estimar a Déu i estimar al proïsme. Ho explicita l’Evangeli
de Lluc: «Un mestre de la Llei es va aixecar i, per posar a prova Jesús, li va
fer aquesta pregunta: Mestre, què haig de fer per a posseir la vida eterna?
Jesús li digué: Què hi ha escrit en la Llei? Què hi llegeixes? Ell va respondre:
Estima el Senyor, el teu Déu, amb tot el cor, amb tota l’ànima, amb totes les
forces i amb tot el pensament, i estima els altres com a tu mateix. Jesús li
digué: Has respost bé: fes això i viuràs.» (Lc 10,25-28). Havent començat pels
dos grans manaments segueixen els principals manaments de la Llei, el Decàleg
pràcticament al complet i comença després la part més directament dirigida als
monjos partint també de dos grans preceptes: Negar-se a un mateix per seguir al
Crist i no fer als altres allò que un no vol que li facin a ell. D’aquí
parteixen un seguit de manaments concrets destinats a mantenir la salut
espiritual interior i la exterior, és a dir la relació amb Déu i amb els
altres. Aquesta llista de 74 punts que conclou amb un altre gran precepte: No
desesperar mai de la misericòrdia de Déu, ens hauria de servir de guió pel
nostre examen de consciència diari, veure en quins punts fallem, perquè de ben
segur que fallem cada dia i no tant sols només en un punt; també ens cal veure
en quins caiem més sovint i a partir d’aquí tenir sempre ben present aquest
centre de la nostra vida que ha de ser Crist i que s’ha de manifestar en l’amor
a Déu i al proïsme. I quan caiem sempre acollir-nos a la misericòrdia de Déu i
no desesperar-ne mai. Estem en mans de Déu, a Ell hem d’estimar i a Ell hem d’acudir
en la dificultat per demanar-li la seva ajuda en els mals moments i en els
moments de joia per agrair-li aquest do de la seva gràcia. «El bé que vegi en
ell, que l’atribueixi a Déu i no a sí mateix, el mal en canvi, sàpiga que el fa
sempre ell, i que se l’imputi», diu sant Benet. Escriu Sor Michaela Puzicha que
tot pivota en la vida del monjo sobre Crist, amb Ell tot és possible, sense Ell
no tenim res a fer.
La llista d’aquest setanta-quatre punts no ens ha de fer però oblidar el colofó
del capítol, on sant Benet ens ve a dir el com, l’on i el perquè de seguir tots
aquests preceptes. Cal aplicar-los amb perseverança, fer-los servir nit i dia,
no deixar-los mai. La mirada sempre posada en el dia del judici, quan siguem
cridats de manera individual i personal a la presència del Senyor i Ell faci
balanç de com ho hem viscut tot això i aleshores, si hem obrat bé, si ho hem
fet de cor, si ens hem aixecat cada cop que hem caigut, si ens hem acollit
sempre a la seva misericòrdia, si hem intentat de totes, totes estimar-lo a Ell
i als germans; qui sap si el Senyor ens recompensarà amb aquell premi que Ell
mateix ha promès, el premi reservat als qui l’estimen. Déu estima a tothom,
però nosaltres hem de correspondre a aquest amor, amb amor, i quan deixem de
complir algun d’aquests setanta-quatre preceptes estem demostrant que el nostre
amor a Déu no és sincer, no és regular, no és gratuït.
Semblantment al mestre de la llei que a l’Evangeli de Lluc li planteja a Jesús
qui és el seu proïsme, quins són els altres que ha d’estimar i Jesús li respon
amb la paràbola del bon samarità; aquí sant Benet ens diu ben clar on hem de
practicar totes aquestes coses i com hem de practicar-les. Ho hem d’acomplir
amb diligència i el lloc on practicar-ho és el clos del monestir vivint de
manera franca i neta l’estabilitat. La pacient perseverança és una de les
característiques de la vida monàstica, aquella, com diu sant Benet, per la qual
participem dels sofriments del Crist. La perseverança demana equilibri. Viure
equilibradament la nostra vida entre la pregària, comunitària i personal, el
treball, el contacte amb la Paraula i també el descans. Menjar i beure
equilibradament, sense caure en l’enfit o en l’embriaguesa, com adverteix sant
Benet dient «ni donat al vi, ni golut» o de manera més concreta en els capítols
dedicats al menjar i a la beguda. Equilibri també en les relacions
interpersonals dins i fora de la comunitat, sense amistats massa estretes,
mirant de no fer accepció de persones; evitant de caure en dependències
respecte d’altres germans o de coneguts o fins i tot mirant de no dependre en
excés de la família. Hem pres una opció de vida concreta que no vol dir
desarrelament, ni trencament, però que tampoc vol dir viure com si no haguéssim
fet uns vots; tenim i hem de tenir una vida diferent també en el que fa a les
relacions respecte a qui no ha pres la nostra opció de vida, la nostra ha d’estar
sempre centrada en Crist. Sant Benet ho formula dient: «Apartar-se de les
mareres de fer del món». Estabilitzar-se, en el sentit monàstic de la paraula,
és doncs comprometre’s en un procés de creixement sense fi i l’estabilitat en
un lloc és només el punt de partida, la condició prèvia. L’estabilitat que
prometem en la professió consisteix sobretot en perseverar. De la mateixa
manera, que ens ho diu Jesús a l’Evangeli: «el qui es mantindrà ferm fins a la
fi se salvarà.» (Mt 10,22). L’estabilitat en la comunitat fins a la mort, de la
que ens parla sant Benet, mereixedora de premi no és altra cosa que l’acompliment
de les paraules mateixes de Jesús: «Vosaltres sou els qui heu perseverat amb mi
en els moments de prova, i així com el meu Pare m’ha concedit la reialesa, jo
també us la concedeixo a vosaltres. Menjareu i beureu a la meva taula en el meu
regne» (Lc 22,28-30). Tant de bo que així sigui i arribem tots junts a la vida
eterna.
diumenge, 7 de gener del 2024
QUINS SÓN ELS INSTRUMENTS DE LES BONES OBRES
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada